Sejenak Pagi #142

Sejenak Pagi #142

Dulu juga saya fikir, Rezeki itu berupa uang, gaji yg besar, banyak order, banyak job, urusan kerja lancar, banyak simpanan di Bank, banyak asset seperti kendaraan, properties di sana-sini, dll.
Setelah mencari apa makna Rezeki sebenar dalam Islam (sesuai yg tertera dalam Al Quran dan Hadis ternyata anggapan saya benar2 salah dan melencung jauh.

Ternyata…..

🍁 Langkah kaki yg dimudahkan untuk hadir ke majlis ilmu, itu adalah rezeki.

🍁 Langkah kaki yg dimudahkan untuk solat berjemaah di masjid, adalah rezeki.

🍁 Hati yg Alloh jaga jauh dari iri, dengki, dan kebencian, adalah rezeki.

🍁 Punyai kawan2 & sahabat yang soleh & solehah yang saling mengingatkan dalam kebaikan, itu juga rezeki.

🍁 Saat keadaan sulit penuh keterbatasan, itu juga rezeki. Mungkin jika dalam keadaan sebaliknya, justru membuat kita kufur, sombong, angkuh bahkan lupa diri & mudah trdorong melakukan maksiat.

🍁 Punya orang tua yang sakit2, ternyata itu adalah rezeki, kerana merupakan ladang amal pembuka pintu surga bila kita tulus ikhlas menjaga & mengurus kedua orng tua kita.

🍁 Tubuh yang sehat, adalah rezeki. Bahkan saat diuji dengan sakit, itu juga bentuk rezeki, kerana sakit adalah penghapus/penggugur dosa jika kita redho dan sabar.

🍁 Dan…dan…dan mungkin ada lagi jutaan list lainnya bentuk2 rezeki yang kita tidak sedari dan tak terfikirkan…..

Suami Istri dan anak2 sihat itu rezki, anak-anak pelajaran nya lancar itu rezeki, hidup rukun sesama jiran tetangga itu rezeki… Bahkan bila anda mendapat kiriman/pesanan tausiah keagamaan yg mengajak kebajikan dari Group WhatsApp itu juga rezeki, kerana anda mendapatkan Ilmu darinya…

Justru apa yang harus kita berwaspada adalah ketika hidup kita berkecukupan, lebih2 lagi jika mewah, penuh dengan kemudahan dan kebahagiaan, sedangkan… masih terlalu banyak hak Alloh yang belum mampu atau tidak kita tunaikan…

“Mari sebarkan kebaikan dan nikmati Rezeki2 yg Alloh amanahkan kepada kita”

“.. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.”
(Al-Hadid – 57:20)

Semoga kita menjadi lebih baik dan bermanfaat.

Robbana Taqobbal Minna
Ya Alloh terimalah dari kami (amalan kami), aamiin

😊❤👍